Psihologia creativității sau de ce oricine este creativ

De la rezolvarea situațiilor cu care ne confruntăm zi de zi până la idei care schimbă lumea, creativitatea se manifestă permanent în numeroase moduri, diferit pentru fiecare dintre noi. Creativitatea cotidiană sau personală, vine din modul în care ne îmbrăcăm, pregătim masă, decorăm o încăpere sau interpretăm experiențe de viață. Creativitatea cotidiană începe în general cu o abordare inovatoare, uneori neconvențională, care presupune valorificarea oportunităților, asumarea sarcinilor comune în moduri neobișnuite și găsirea de soluții unice la provocări, pe măsură ce acestea apar. Cert este că fiecare dintre noi este creativ și, prin exercițiu, poate exploata și dezvolta această latură.
Perspective psihologice asupra creativității – Modelul 4C
Pentru a defini diferite niveluri de creativitate, psihologul James C. Kaufman a făcut distincția între patru niveluri de creativitate, stabilind modelul 4 C al creativității:
- Nivelul Mini-C: creativitatea implică idei personale și idei semnificative care sunt cunoscute numai de sine.
- Nivelul Little-C: implică, în principal, gândirea de zi cu zi și rezolvarea problemelor. Acest tip de creativitate îi ajută pe oameni să rezolve problemele zilnice cu care se confruntă și să se adapteze la medii în schimbare.
- Nivelul Pro-C: are loc în rândul profesioniștilor abili și creativi în domeniile lor de activitate. Acești indivizi sunt creativi în vocația sau profesia lor, dar nu ating eminența pentru lucrările lor.
- Nivelul Big-C: implică crearea de lucrări și idei care sunt considerate uimitoare într-un anumit domeniu. Acest tip de creativitate duce la eminență și apreciere, desemnând, adesea, creații care schimbă lumea, cum ar fi inovațiile medicale, progresele tehnologice și realizările artistice.
Cum îți sporești nivelul de creativitate
Mulți oameni simt că nu au abilități creative sau că acestea sunt foarte limitate. Această percepție este întâlnită chiar și în rândul celor care lucrează în domenii creative. Este adevărat că anumite persoane sunt mai creative decât altele, așa cum am văzut, există niveluri diferite ale creativității. Totuși, creativitatea poate fi dobândită și perfecționată la orice vârstă sau nivel de experiență. După cum a sugerat și Thomas Edison, geniul este 1% inspirație și 99% transpirație.
În primele timpuri, individul creator era privit ca un vas gol care era umplut cu inspirație de o ființă divină. Inovarea nu este, însă, un dar divin. Indiferent de domeniul la care ne referim, inovarea vine din aplicarea în moduri noi și interesante a cunoștințelor. Pentru a inova și crea un ceva autentic este nevoie să ieșim din rutina normală, să părăsim zona de confort, să acordăm atenție momentului, să facem analogii, să combinăm concepte. Cu alte cuvinte, să exersăm. Cu știri permanente, un șir lung de scroll pe rețelele sociale și nenumărate podcast-uri, mulți dintre noi petrecem prea mult timp absorbind informații, mai degrabă decât dedicând în mod conștient timp procesării informației, transformării acesteia și creării de noi idei. Trebuie să învățăm să exersăm în mod deliberat creativitatea.
Exersează-ți creativitatea cu testul Torrance
Construit pornind de la lucrarea psihologului J.P. Guilford și creat de Ellis Paul Torrance, testul Torrance este, poate, cel mai cunoscut test al creativității. Acesta vizează fluența, flexibilitatea, originalitatea și elaborarea. Exemple de astfel de teste sunt: Testul utilizărilor neobișnuite, în care participanții sunt rugați să se gândească la cât mai multe utilizări pentru un obiect comun (de exemplu, o cărămidă), sau Testul de îmbunătățire a produsului, în care participanții sunt rugați să enumere cât mai multe moduri în care pot schimba un produs pentru a-l face mai util sau mai atrăgător. Atunci când acumulezi informații noi, permiți, în mod inconștient, minții să proceseze datele în moduri noi și surprinzătoare. Acest fapt pune adesea bazele pentru o perspectivă creativă sau o nouă descoperire.
Exersează-ți creativitatea într-un spațiu interactiv
Începând cu 10 Noiembrie, te invităm să îți provoci creativitatea în cadrul unui curs săptămânal creat de antreprenori pentru antreprenorii care dezvoltă un produs românesc, pentru comunicatorii care caută un surplus de creativitate, pentru tinerii artiști care vor să se dezvolte sau pentru oricine dorește să se cunoască și să capete o doză de creativitate. Principalul obiectiv al cursului este ca fiecare participant să își definească unicitatea.
Cursurile se vor desfășura în mediul online, cu aplicații practice offline, într-un mediu restrâns și respectând toate normele de siguranță. Mai multe detalii aici.